بهینه سازی زیرساخت شبکه و IT

عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری

ارائه طرح جامع بهینه سازی زیرساخت IT و سیستم های شبکه کامپیوتری

ادامه مطلب

ایمیل سرور اختصاصی

پست الکترونیک درون سازمانی

ارائه میل سرور به همراه راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت

ادامه مطلب

سامانه دورکاری

نرم افزار دورکاری و مجازی سازی برنامه

دسترسی راه دور به برنامه ها از طریق راهکار نرم افزاری دورکاری

ادامه مطلب

خدمات میزبانی سرویس

میزبانی سرویس و ارائه سرور مجازی و اختصاصی در ایران

اجاره سرور و فضای رک (کولوکیشن) در دیتاسنتر گروه و مشاوره راه اندازی هاستینگ اختصاصی

ادامه مطلب

فایروال شبکه

تامین امنیت زیرساخت شبکه

ارائه کامل ترین و امن ترین فایروال تحت شبکه دنیا با لایسنس رایگان مادام العمر

ادامه مطلب

مشاوره فناوری اطلاعات

خدمات مشاوره تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و انفورماتیک IT، تهیه طرح ارزیابی وضعیت فعلی شبکه و سرویس ارائه راهکار شبکه و مستند از وضعیت مطلوب

راهکارهای تخصصی شبکه

راهکارهای تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، بهینه سازی و ارتقاء زیرساخت شبکه، نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری و ارائه خدمات جامع

پشتیبانی و نگهداری شبکه

ارائه خدمات پشتیبانی شبکه، نگهداری زیرساخت و سرورهای کامپیوتری، ارتقاء سرویس ها و سخت افزارهای شبکه، بررسی رفع مشکلات کندی سرعت شبکه

آموزش مهندسی شبکه

در موسسه آموزش های تخصصی گروه با فراهم کردن فضای مجهز و امکانات مناسب، خدمات آموزش مهندسی شبکه کامپیوتر مطلوبی را ارائه می‌کنیم

از چه پروتکل هایی در ارسال و دریافت ایمیل استفاده می شود؟

در این مقاله آموزشی قصد داریم تا شما را با انواع پروتکل هایی که می توان در یک ایمیل سرورر سازمان مانند Microsoft Exchange Server استفاده نمود تا شما بتوانید با کمک آنها به ارسال و دریافت ایمیل بپردازید آشنا کنیم و تعریفی جامع از یک ایمیل سرور قدرتمند و مزایای استفاده از ایمیل سرور سازمانی داشته باشیم.

زمانی که قصد نصب و راه اندازی ایمیل سرور Exchange  را داریم تا بتوانیم به صورتی بهینه و کارامد به ارسال و دریافت ایمیل در سازمان خود پرداخته باید از پروتکل های مختلفی در کنسول مدیریتی اکسچنج سرور استفاده کنیم و تنظیمات مدیریتی پنل Admin Console را بر پایه این پروتکل ها تنظیم نماییم.

به صورت کلی پروتکل های معروف مورد استفاده در ایمیل سرورها به دو دسته تقسیم می گردد:

پروتکل های مورد استفاده  در ارسال ایمیل که وظیفه آنها مدیریت ایمیل های ارسالی می باشد.

پروتکل های مورد استفاده در دریافت ایمیل که وظیفه آنها مدیریت ایمیل های دریافتی میباشد.

پروتکل های مورد استفاده در ایمیل سرور Microsoft Exchange

POP3     IMAP     MAPI     SMTP

---.png - 31.22 kB

دمو آنلاین میل سرور مایکروسافت Exchange Server 2016

 

پروتکل POP3 چیست و چگونه کار می کند؟

Post Office Protocol پروتکلی محبوب و مورد استفاده در ایمیل سرور های مختلف مخصوصا اکسچنج سرور که وظیفه آن دریافت ایمیل در شبکه های وابسته به اینترنت می باشد. پروتکل POP3 در لایه های TCP/IP OSI Layer در لایه Application قرار گرفته است. شماره پورت های پروتکل POP3 در دو حالت ClearText: 110 و Secure: 443 شماره گذاری و مورد استفاده می باشد.

از مزایای پروتکل POP3 این است که کاربران در زمان استفاده از ایمیل های خود و ارتباط با ایمیل سرور اکسچنج می توانند به صورت راه دور و توسط ارتباطات اینترنتی و تحت شبکه به صندق پستی الکترونیک خود دسترسی پیدا کنند و ایمیل های دریافتی خود را بر روی سیستم خود ذخیره کنند. در این صورت پس از دریافت ایمیل های خود از سرور و دانلود آن ها و ذخیره بر روی سیستم کاربری، تمامی ایمیل های دریافتی از روی سرور ایمیل اکسچنج پاک خواهد شد و کاربر دیتابیس ایمیل خود را فقط می تواند بر روی سیستم کاری خود داشته باشد.

پروتکل IMAP چیست و چگونه کار می کند؟

توانایی ها و ویژگی های این پروتکل متناسب تر با فناوری های مدرن در ایمیل سرور ها می باشد و نسبت به POP3 از محبوبیت بیشتری برخوردار است. Protocol IMAP هم برای دریافت ایمیل از آن استفاده می شود و در لایه های TCP/IP OSI در لایه Application قرار دارد.

IMAP کاملا برعکس پروتکل POP3 در زمان دریافت ایمیل عمل می کند با این تفاوت که در زمان دریافت ایمیل توسط کاربر از روی دیتابیس ایمیل شخصی خود بر روی ایمیل سرور اکسچنج صندق پست الکترونیک کاربر بر روی سیستم شخصی کاربر ذخیره نخواهد شد و تمام دیتا بیس کاربران بر روی سرور ایمیل سرور اکسچنج ذخیره و مدیریت خواهد شد.

این قابلیت این امکان را می دهد که کاربران بتوانند به ایمیل های خود در هر کجا و هر زمانی به صورت واحد از طریق موبایل، تبلت، PC و ... به Inbox ایمیل خود دسترسی داشته باشند.

شماره پورت های پروتکل IMAP در حالت ClearText : 143 و Secure: 993 میباشد. در حالت IMAP هر گونه تغییری توسط کاربر اعم از حذف ایمیل ها از روی سیستم شخصی بر روی دیتابیس مرکزی ایمیل ها در ایمیل سرور تاثیر گذار خواهد بود و مدیریت دیتابیس ایمیل کاربر ها توسط سرور اکسچنج انجام خواد شد و مدیریت متمرکز در اختیار مدیران فناوری اطلاعات قرار می دهد.

پروتکل MAPI چیست و چگونه کار می کند؟

مایکروسافت با تولید و معرفی پروتکل MAPI راهکار های تخصصی تری نسبت به POP3 و IMAP ارائه دهد و پروتکلی تخصصی صرفا در نرم افزاری ایمیل سرور اکسچنج مایکروسافت می باشد.

موارد مورد استفاده پروتکل محبوب MAPI این است که برای برقراری ارتباط بین Email Client ها و Client Application ها با ایمیل سرور اکسچنج  است.  از توانایی های پروتکل MAPI در اکسچنج می توان به مواردی نظیر همسان سازی و Sync ایمیل ها، calender، Contacts، Address List و ... با یکدیگر اشاره نمود.

به عملیات سینک در اکسچنج سرور مایکروسافت توسط پروتکل MAPI Microsof Exchange ActiveSync گفته می شود.

از آنجایی که Exchange  و MAPI هر دو محصول و تولید شرکت مایکروسافت می باشند پس کاربران می توانند از توانایی های پروتکل MAPI فقط در ایمیل سرور اکسچنج مایکروسافت استفاده و بهره مند شود.

پروتکل SMTP چیست و چگونه کار می کند؟

تنها و مهمترین پروتکل برای ارسال ایمیل SMTP می باشد که نقشی بسیار مهم در ایمیل سرور اکسچنج دارد.این پروتکل به تنهایی قادر به ارائه سرویس نمی باشد و به دلیل محدودیت های که در الگوریتم خود دارد حتما باید در کنار دیگر پروتکل ها مانند POP3 و یا IMAP مورد استفاده قرار بگیرد.

پروتکل SMTP در بستر شبکه و اینترنت مانند یک Router و مسیر یاب عمل می کند. زمانی که کاربر قصد ارسال ایمیل را دارد  SMTPایمیل را از کاربر دریافت می کند به صورت اتوماتیک گیرنده را مشخص می کند و آنرا به گیرنده تحویل می دهد.

SMTP برای بهبود عملکرد خود به یک نام کاربری و یک Domain Name نیاز دارد تا مستقیم و بدون هیچ گونه رابطی با سرعت بالا ایمیل را به گیرنده تحویل دهد. شماره پورت پروتکل SMTP به صورت پیش فرض 25 میباشد که جهت بالا بردن امنیت می توان آنرا به دلخواه تغییر داد.

دوره آموزش میل سرور مایکروسافت Exchange Server

آدرس لینک کانال گروه ما    palnetgroup@        می باشد و با جوین شدن در کانال تلگرام گروه، می توانید در قسمت اطلاعات کانال و        با آی دی ITSupportTeam@        با کارشناسان آی تی ارتباط متنی و  گفتگوی آنلاین داشته باشید.

تماس با شرکت

 تهران، مطهری، میرعماد، کوچه دهم، پلاک 14 واحد 2 
تلفن تماس: 88173317 021
ارتباط زنده اینترنتی 24 ساعته از طریق تلگرام با کارشناسان پشتیبانی مهندسی شبکه پال نت کانال تلگرام PalnetGroup@
پشتیبانی شبکه و ارتباط برخط و آنلاین از طریق واتس اپ WhatsApp با شماره موبایل ارتباط با واتس اپ
WhatsApp
گفتگوی آنلاین از طریق واتس اپ با کارشناسان گروه برای ارسال  پیشنهادات و  مستندات و حتی ارتباط در مواقع ضروری

JoomShaper