مانیتورینگ زیرساخت شبکه، سرویس و سرورها
مانیتورینگ شبکه Network Monitoring امروزه یکی از مهمترین فعالیت های حساس یک تیم فناوری اطلاعات در یک سازمان محسوب می شود که به تنهایی می تواند باعث بالا رفتن کارایی سرویس ها و پرسنل، صرفه جویی در هزینه های سازمان و آرامش بخشیدن به مدیران شبکه شود. یک سیستم مانیتورینگ شبکه تمامی شبکه داخلی شما را برای پیدا کردن مشکلات پایش می کند، این سیستم می تواند به شما کمک کند میزان دانلود کاربران شبکه و استفاده آنها از اینترنت را بدانید، فضاهای اشغال شده توسط ایمیل های اسپم و کاربرانی که بیهوده ایمیل ارسال می کنند را شناسایی کنید، سرورهایی که در حال بروز مشکل هستند یا مشکل ایجاد خواهند کرد را شناسایی کنید، ترافیک شبکه را مشاهده کنید و موارد غیرعادی را در قالب گزارش ببینید و در کنار همه اینها علاوه بر نرم افزارها، سخت افزارهای موجود در شبکه را نیز پایش کنید.
بصورت کلی شما می توانید با داشتن یک سیستم مانیتورینگ قوی در سازمان خود از تمامی اتفاقاتی که در شبکه خود چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری رخ می دهد آگاه شوید. یکی از مواردی که بعضا مشاهده شده است اشتباه گرفتن سیستم های مانیتورینگ شبکه یا Network Monitoring Systems که به اختصار NMS می گوییم با سیستم های تشخیص نفوذ یا IDS ها و یا سیستم های جلوگیری از نفوذ یا IPS ها است ، توجه کنید که اینها کاملاً با هم متفاوت هستند. درست است که این سیستم ها نیز ترافیک شبکه را مانیتور می کنند اما هدف اصلی آنها شناسایی حملات هکری یا کدهای مخرب و جلوگیری از دسترسی های غیرمجاز است و با ذات کاری NMS تفاوت دارند. در واقع وظیفه اصلی یک سیستم جامع NMS بررسی کیفیت، وضعیت و کارایی شبکه شما در فعالیت های عادی و روزانه شبکه می باشد و هدف آن به صورت تخصصی امنیتی نیست.
سيستم مانيتورينگ و دیده بانی زیرساخت شبکه و سرویس ها
اطمينان از كاركرد بهينه شبكه و تأييد صحت تغييرات انجام شده تنها با استفاده از ابزارهاي ديدهباني شبكه ميسر است. بسياري از كنترلهاي امنيتي نيز با استفاده از چنين ابزارهايي قابل اعمال است. وجود چنين ابزاري در شبكه به مديران شبكه در كنترل وضعيت شبكه كمك شاياني خواهد كرد.
مديريت صحيح و نگهداري شبكههاي امروزي كه داراي ساختاري پيچيده و گسترده ميباشند، بدون بهره گيري از ابزار مناسب، دشوار، وقتگير و بعضا غيرممكن است. يك مدير شبكه بايد با نظارت دائمي بر حجم و نوع ترافيك عبوري از بخشهاي مختلف شبكه، مشكلات احتمالي را در زمان مناسب، كشف و رفع نمايد.
اطلاع از وضعيت عملكرد Router ها، Switch ها و Server ها و برنامه های مختلف و حساس، اعمال تغييرات و تنظيمات لازم در پيكربندي آنها از طريق يك سيستم كنترل مركزي، امكان احاطه كامل بر گستره شبكه را براي مديران فراهم آورده و بازده فعاليتهاي روزانه آنها را به طرز چشمگيري افزايش مي دهد.
آمار، حسگر های یک مدیر، برای تصمیم هدایت سازمان است.
- آیا پهنای باند سازمان شما واقعاً نیازمند افزایش است؟
- چه میزان از وقت پرسنل شما بر روی اینترنت سپری می شود؟
- چه میزان از وقت پرسنل شما بر روی سرویس های داخلی مانند اتومایسون و … سپری می شود؟
- آیا اطلاعات حیاتی و دارایی ها سازمان شما از طریق Chat و E-mail به بیرون منتقل می شوند؟
- آیا Chat باید برای کاربران سازمان شما باز باشد؟ و آیا با بستن آنها بهره وری کاری تغییر می کند؟
- چه میزان از وقت نیروی کاری شما در سایت ها مدیا، خبری و غیر مرتبط با کار سپری می شود؟
- آیا تجهیزات شما زیر بار ترافیک بالا هستند یا کندی شبکه و سرویس ها عامل دیگری دارد؟