وظایف نیروی استخدامی تحت عنوان کارشناس هلپ دسک
نقش یک کارشناس help desk
در واحد پشتیبانی سرویس های شبکه و نگهداری کامپیوتر ها و سرورها
شخصی که بعنوان نیروی پشتیبانی شبکه یا همان هلپ دسک در جایی استخدام می شود باید توانایی کار های معمولی مثل نصب ویندوز و نرم افزارهای جانبی مثل آفیس Office و وورد Word و Exel اکسل را داشته باشد و همچنین با راه اندازی پرینتر و اسکنر یا تعمیرات جزئی کامپیوتر در حد نتورک پلاس آشنایی لازم را داشته باشد. از جمله وظایف دیگر یک نیروی HelpDesk در قسمت پشتیبانی کامپیوتر و سرور می تواند نصب و راه اندازی آنتی ویروس تحت شبکه و ویروس یابی سیستم ها و ویروس کشی کامپیوترها را به تنهایی انجام دهد و از فایل ها و مستندات Share شده و به اشتراک گذاشته شده بین کارمندان شرکت را خوب مدیریت کند و در صورت لزوم بک آپ BackUp و پشتیبانی بگیرد.
وظایف مهم دیگر یک نیروی هلپ دسک شبکه
در تمامی شرکت ها و سازمان ها بخش هایی مانند پشتیبانی (Support) در واحد فناوری اطلاعات و خدمات انفورماتیک وجود دارند که در ارتباط مستقیم با کاربران سیستم های کامپیوتری می باشند. کارمندان شرکت درخواست پشتیبانی خود را به صورت تلفنی، ارسال ایمیل، فکس و... اعلام می نماید. مدیریت رسیدگی به درخواست ها بر عهده کارشناس ارشد شبکه و یا مدیر فناوری اطلاعات IT می باشد و وی با استفاده از کارشناسان Help desk نیازمندیهای درخواستی در خصوص پشتیبانی کامپیوتر کاربران و یا سرویس ها را رفع و رجوع می کنند. یک نیروی پشتیبان شبکه هلپ دسک وظیفه دارد تا به عنوان اولین نقطه ارتباطی میان کابران سیستم ها و نیازمندی ها، درخواست ها را دریافت و تا پاسخگویی نهایی، مدیریت و ساماندهی نماید.
هلپ دسک در مقابل ادمین شبکه
این تصور درست نیست که بگوییم که نیروهای پشتیبان شبکه و HelpDesk ها عموما محبوب و ادمین ها عموما در سازمان منفور هستند. اما واقعیت اینست که ماهیت کاری آنان برخی مسایل را اجتناب ناپذیر می کند. بعنوان مثال یک Admin شبکه محدودیت استفاده از اینترنت را تعریف می کند و برخی سایت ها و دسترسی های خارجی را می بندد در حالیکه یک نیروی پشتیبانی شبکه هلپ دسک، شما را به Wifi و شبکه وایرلس داخلی متصل می کند! در واقع بنظر هلپ دسک مشکل شما را حل و ادمین مشکل شما را ایجاد می کند.