بهینه سازی زیرساخت شبکه و IT

عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری

ارائه طرح جامع بهینه سازی زیرساخت IT و سیستم های شبکه کامپیوتری

ادامه مطلب

ایمیل سرور اختصاصی

پست الکترونیک درون سازمانی

ارائه میل سرور به همراه راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت

ادامه مطلب

سامانه دورکاری

نرم افزار دورکاری و مجازی سازی برنامه

دسترسی راه دور به برنامه ها از طریق راهکار نرم افزاری دورکاری

ادامه مطلب

خدمات میزبانی سرویس

میزبانی سرویس و ارائه سرور مجازی و اختصاصی در ایران

اجاره سرور و فضای رک (کولوکیشن) در دیتاسنتر گروه و مشاوره راه اندازی هاستینگ اختصاصی

ادامه مطلب

فایروال شبکه

تامین امنیت زیرساخت شبکه

ارائه کامل ترین و امن ترین فایروال تحت شبکه دنیا با لایسنس رایگان مادام العمر

ادامه مطلب

مشاوره فناوری اطلاعات

خدمات مشاوره تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و انفورماتیک IT، تهیه طرح ارزیابی وضعیت فعلی شبکه و سرویس ارائه راهکار شبکه و مستند از وضعیت مطلوب

راهکارهای تخصصی شبکه

راهکارهای تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، بهینه سازی و ارتقاء زیرساخت شبکه، نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری و ارائه خدمات جامع

پشتیبانی و نگهداری شبکه

ارائه خدمات پشتیبانی شبکه، نگهداری زیرساخت و سرورهای کامپیوتری، ارتقاء سرویس ها و سخت افزارهای شبکه، بررسی رفع مشکلات کندی سرعت شبکه

آموزش مهندسی شبکه

در موسسه آموزش های تخصصی گروه با فراهم کردن فضای مجهز و امکانات مناسب، خدمات آموزش مهندسی شبکه کامپیوتر مطلوبی را ارائه می‌کنیم

دوستانی که رشته کارشناسی آی تی را در دانشگاه خوانده اند الان مشغول به چه شغلی در بازار کار ایران هستید؟ کدام گرایش از شاخه های مهندسی فناوری اطلاعات برای خانم ها یا آقایان بهتر است؟ آیا از رشته تحصیلی خود راضی هستید؟ لطفا راهنمایی کنید من قرار است ساعاتی دیگر در IT انتخاب رشته کنم.

این مطلب آموزشی برگرفته از سایت آموزش و استخدام کامپیوتر جابز، کاریابی تخصصی ویژه مشاغل علوم مختلف کامپیوتری است که برای مشاهده سایر مقالات تخصصی می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

سایت آموزش و استخدام کامپیوتر جابز، کاریابی تخصصی ویژه مشاغل علوم مختلف کامپیوتری

من واقعا گیج شدم با وجود علاقه ام به رشته فناوری اطلاعات میخواهم واقع بین نیز باشم، چند ساعت بیشتر وقت ندارم و میخواهم تصمیم بگیرم ولی ذهنم پر از سوال است. یک جلسه مشاوره تخصصی انتخاب رشته در حوزه IT هم رفتم ولی جواب نگرفتم. شما رشته آی تی را تا چه مقطعی در دانشگاه خوانده اید و بعد ازفارغ التحصیلی چه مدت طول کشید کارکنید؟ آیا مدارک آموزشگاههای معتبر آی تی و شبکه در زمینه سیسکو و مایکروسافت و سیتریکس و لینوکس و Vmware و میکروتیک و ... را نیز اخذ کرده اید؟ یا در ادامه برای ورود به بازار کار IT سلف استادی کردید؟ و اینکه برای خانم ها، بازار کار فناوری اطلاعات و موقعیت شغلی رشته آی تی به چه شکل است. علاوه بر کارآفرینی شخصی، میتوان شغل پردرآمدی در زمینه IT داشت؟

من رشته IT که در دانشگاه خوانده ام راضی ام و به لطف یزدان و کمک خانواده توانستم یک شرکتی در حوزه فناوری اطلاعات بزنم. کار شبکه کامپیوتر و آی تی هم خوبه در کشور و بستگی به طرز فکر خودت دارد که بخواهی چطوری به قضیه نگاه کنید.

وضعیت بازار کار آی تی برای خانمها و آقایان

بازار کار آی‌ تی و گرایشهای رشته فناوری اطلاعات در بخش نرم افزاری و امنیت شبکه کامپیوتر میتواند برای یک خانم کار مناسب داشته باشد ولی قسمت سخت افزاری کار مثل انجام امور پسیو شبکه مخصوص آقایان هست یعنی کار با کابل و داکت و رک و....خانم ها در بخش نرم افزار یعنی برنامه نویسی و طراحی وب و گرافیک و انمیشن، نیروی هلپ دسک و پشتیبان شبکه کامپیوتری و.... غیره میتوانند موفق تر باشند یا اگر بیایید طرف شبکه و بخش امنیت شبکه که آن هم می تواند مناسب جایگاه شغلی خانمها در IT باشد.

به نظر شما این ترتیب در رشته های کامپیوتری و IT درست است، از مقطع کاردانی، نرم افزار سپس به کارشناسی و دوره ارشد، آی تی و دکترا نیز هوش مصنوعی بخوانم. کلا درسته به این ترتیب؟
اگر میخواهید حتما در رشته کامپیوتر ادامه بدهید از بین گرایشهای نرم افزار و سخت افزار، شاخه نرم افزار پیشنهاد من است برای  یک خانم مهندس و برعکس برای یک آقا، رشته شبکه کامپیوتری را پیشنهاد میکنم. راهنمایی واقعی درباره اینکه کدام گرایش رشته مهندسی فناوری اطلاعات بهتر است؟ هم این است که همه این شاخه ها را بیخیال شوید و بروید سمت پرستاری! و کلا شاخه های پزشکی و پیرا پزشکی و بهیاری و.... چرا که یک دستیار دندانپزشک که خانم مهندس هم نیست آینده خیلی روشن تری نسبت به یک مهندس رشته مهندسی فناوری اطلاعات دارد.

من میخواهم برای ادامه تحصیل در دانشگاه از کاردانی نرم افزار بروم کارشناسی آی تی و تا مقطع ارشد بخوانم و چون به هوش مصنوعی علاقه دارم میخواهم دکترای رشته هوش مصنوعی را در دانشگاه بخوانم ولی الان علاقه کافی نیست باید همه جوانب این مسیر تحصیلی برای آینده را بسنجم.

رشته های فنی مهندسی مخصوصا در گرایشهای IT رشته مهندسی فناوری اطلاعات وقتی خوب است که بودجه کافی داشته باشید و یا در یک شهر بزرگ مثل تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز و ... باشید تا بتوانید برای خودتان کسب و کار در رشته شبکه و خدمات نگهداری سرویسهای رایانه ای راه بیندازید چرا که در شهرهای کوچک سرارسر ایران همه مهندسان آی تی و رشته های فناوری اطلاعات بیکار هستند.

دوستانی که رشته کارشناسی آی تی را در دانشگاه خوانده اند الان مشغول به چه شغلی در بازار کار ایران هستید؟ کدام گرایش از شاخه های مهندسی فناوری اطلاعات برای خانم ها یا آقایان بهتر است؟ آیا از رشته تحصیلی خود راضی هستید؟ لطفا راهنمایی کنید من قرار است ساعاتی دیگر در IT انتخاب رشته کنم.

راهنمایی برای انتخاب رشته پشت کنکوری های رشته راضی فیزیک و تجربی دبیرستان

اتفاقا تا فردا فرصت دارم که در کنکور ثبت نام کنم و ۶ ماه صبرکنم دوباره پیش دانشگاهی تجربی بخوانم برم زیرشاخه تجربی و یا اینکه در دانشگاه رشته کامپیوترادامه بدهم و امروز کاملا بین دو تصمیم گیرکردم هرکسی یک چیزی می گوید من هم چند روز بیشتر وقت ندارم.

اگر اول راهید بدانید که دیر نشده و بنشینید خانه پدری و یکی دو سال شدیدا برای کنکور بخوانید چراکه با یکی دو سال دیر رفتن به دانشگاه چیزی را از دست نمیدهید ولی وقتی چهار پنج سال یا بیشتر وقت بزاری بعدش مدرک بگیری و به دردت نخوره بجای چند سال یه عمر عقب می ‌افتید. البته این ها به نظر من است و ممکنه از نظر برخی دوستان اشتباه هم باشد.

ولی نمیدانم اگر دانشگاه را ول کنم این ۶ ماه وقت بزارم پیش دانشگاهی تجربی پاس کنم بعد کنکورتجربی رشته مورد نظرقبول نشم نمیدونم چه رشته ای را می شود با پیش دانشگاهی تجربی بخوانم چون دیپلم بنده کامپیوتربوده نه رشته تجربی.

برای آشنایی بیشتر و راهنمایی درباره رشته مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر بروید در اینترنت بگردید و میبینید که بیشترین آمار فارغ التحصیلی مال کامپیوتر و بیشترین نرخ بیکاری در بین رشته های مهندسی کامپیوتر و گرایشهای فناوری اطلاعات است. البته این آمار بخاطر دید اشتباهی هست که یک دانشجو دارد و وقتی وارد رشته کامپیوتر میشود فکر میکند دانشگاه همه چیز هست و جز اون چیزی نیست و استخدام شدنش هم بسته به شرایط دانشگاه و معدل هست که این اشتباه است.
حقیقتش طی تحقیقی که از نتیجه جستجوی عبارت "کدام گرایش رشته مهندسی فناوری اطلاعات بهتر است؟" بدست آوردم اینطوری بود که ۵۰ درصد کاربران در سایتهای مختلف نظرسنجی میگفتند خوبه است و ۵۰ درصد دیگه شون میگفتند رشته مهندسی IT زیاد جالب نیست. از طرفی ۶ ماه هم کم نیست بعدشم اگه میدونستم چی میشه با تجربی غیر متناظرخوند اونوقت راحت تصمیم میگرفتم.

اگر شاخه کاردانش یا فنی حرفه ای خوانده اید، تجربی برای شما سخت می شود چراکه آنهایی که ریاضی فیزیک در دبیرستان خوانده باشند، رشته تجربی را راحت تر قبول میشوند البته با کمی تلاش بیشتر ولی ممکنه کار برای شما سخت باشه چون سختت میشود بنشینید دروس شیمی و فیزیک و زیست و.... را از اول بخوانید.

رشته تجربی و ریاضی فیزیک غیرمتناظر

من هم چند سال پیش رشتم تجربی بود اومدم تو سه ماه تابستون خوندم تغییر رشته دادم رفتم ریاضی خوندم و تا الان هم که خدمت دوستان هستیم. همه این چیزا بستگی به علاقه شخصی هست و همچنین شرایط بازار کار.

پیش دانشگاهی را که مطمئنم اراده ام قوی است که هردرسی را میتوانم بخوانم ولی اگر کنکور قبول نشوم با رشته تجربی غیرمتناظر چی میشود خواند؟ خواهش می کنم کمکم کنید. دیروز رفتم کلی پول مشاوره در زمینه انتخاب رشته دادم ولی باز سوالاتم مبهم ماند. البته رشته های تجربی و ریاضی فیزیک نزدیک به هم هستند ولی هر دو با کامپیوتر فاصله زیادی دارند.

مشاور انتخاب رشته تحصیلی چقدر موثر است؟

مشاور انتخاب رشته تحصیلی از روی علاقه شما، شما را راهنمایی میکند و خبر از بازار کار ندارد. شرط اول درست جواب دادن دانستن است که معمولا مشاوران انتخاب رشته تحصیلی این چیزها را نمی دانند چون تجربه اش را نداشته اند و ندارند. مشاور پولش را میگیرد و فقط هم هزینه مشاوره براش مهم است. وضعیت استخدام و اشتغال بازار کار را کسی میداند که در بازارکار آی تی، سختی بیکاری و نحوه کاریابی را تجربه کرده باشد حتی اونهایی که راحت کار بدست آوردند هم نمیتوانند مشاوره بدهند چون یا با شانس یا پارتی یا با پول توانستند کاري ردیف کنند ولی آنهایی که این شرایط ها را نداشته و مجبور شده مدت ها دنبال کار باشه بهتر میدونه شرایط چطوری هست. در ضمن اگه میخواهید یک وقت استخدام دولتی بشوید استخدام نرم افزار بیشتر از آی‌تی هست.

الان بنظر شما در این ۶ ماه بهتر نیست پیش دانشگاهی تجربی را بخوانم و فعلا دانشگاه نروم؟ حالا کنکور را نمیگویم و پیش دانشگاهی را میگویم که کلا ۲۴ واحد است یعنی ۶ ماه وقت گذاشتن بی فایده است؟  مشاورهای انتخاب رشته تحصیلی نتوانستند بگویند چه رشته ای میتوانم از زیرشاخه رشته تجربی بخوانم بعدش

کدام ترتیب گرایشهای رشته مهندسی فناوری اطلاعات بهتر است؟

من کاردانی را آی تی، مقطع کارشناسی را نرم افزار خواندم الان هم  مسول انفورماتیک یک سازمان دولتی هستم ولی باور کنیند قبل استخدام شبکه دوربین برنامه نویسی... بعدش مکانیکی تا تعویض روغنی کار کردم! شما نیز تا دوره پیش دانشگاهی تان تمام شود این شش ماه وقت بزارید دوره های شبکه و برنامه نویسی را برحسب علاقه تان خودخوان بخوانید. هم علاقه ات دقیق تر میدانید چی هست هم بهترمیتوانید پیشرفت کنید. البته هر شغلی هم داشته باشید مطمئنا علاقه هم به مرور تاحدی دنبالش می آید و چون به نرم افزار و هوش مصنوعی علاقه دارید کلا با این تفکر وارد شوید. مثلا بخواهید شیمی بخوانید. وقتی مفاهیم اولیه را ندانید خیلی خیلی سخته برات مستقیم بری پیش تجربی بخونی، اگه میخوای مشاوره بگیری برو پیش معلم شیمی و زیست ببین از نظر اونا میشه در شش ماه چیزی یاد گرفت. والا ما که حس میکنیم اگه یه کارخوب تو عمرمون کردیم همین بوده که رفتیم کامپیوتر. خب بایدم اینطورباشه چون عملیه و تئوری نیست.

تاثیر عشق و علاقه در انتخاب رشته آی تی و فناوری اطلاعات

انگیزه ام بخاطر نظرات اطرافیان و صحبتهای دوروبری هام کمی کم شده این روزها وگرنه من عاشق این رشته ام.
عشق من هم شبکه و کامپیوتر است ولی با عشق که نمی شود زندگی کرد!
به نظرم شما عاشق نبودید وگرنه زندگی میکردید باهاش!
یک تجربه که خیلی هاتون شاید نداشته باشید و اون اینکه اگه تو زندگی به سختی بیفتین، چیزی به نام علاقه مفهومش را از دست میدهد و میخواین هر کاری که توانش رو دارین انجام بدین و درآمد داشته باشین، از نظر من اول شناسایی بازار کار بعد انتخاب رشته، علاقه خودش بعدا بوجود میاد.
البته در این مسیر خیلی ها هم هستند که بدون علاقه کاری نمیتوانند انجام بدهند. منم میخوام بدونم شماها چرا عاشق رشته آی تی و عشق فناوری اطلاعات پیدا کردید تا من هم عاشقش بمونم. چون من یا یک کاری را نمیکنم یا باید تا آخرش انجام بدهم نمیخواهم در مقطع دکترای یک رشته پشیمان شوم. حالا شماها که رشته فناوری اطلاعات را در دانشگاه خوانده اید اوضاع کاری تان چطوری است؟شغل آی تی خوب است؟

فکر می کنم پشتکار و اراده مهمترین عامل در موفقیت در هر رشته و دوره آموزشی ای هست و آنطور که مشخص است شما این اشتیاق و عشق و علاقه را دارید و این می توانند در آینده تحصیلی و شغلی تان بسیار به شما کمک کند. به عنوان راهنمایی در انتخاب رشته باید خدمت تان بگویم که آرشته ی تی بیشتر در ادارات دولتی، خصوصی و بانکها شرکتهای بزرگ بازار کار دارد علی رغم اینکه در بالای همین نظرسنجی کارشناسان IT عده ای برعکس این فرضیه را تایید میکنید.

شما یک سری بزنید به سایتهای تخصصی استخدام در حوزه فناوری اطلاعات قطعا خواهید دید که استخدامی های دولتی بیشتر می‌نويسند تحلیل گر سیستم و معمار نرم افزار و طراح سیستمهای نرم افزاری که آنهم پیش نیازش داشتن مدرک نرم افزار کامپیوتر می باشد. گرایش های رشته فناوری اطلاعات در دانشگاه بیشتر ظاهر داستان هستند تا باطن اش. بسیار در واحدهای IT سازمانها یا بخش آی تی شرکتها دیده ایم که طرف رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه خوانده است و الان کارشناس ارشد شبکه است. این چیزها بیشتر اسمی هستند. تو آگهی های دعوت به همکاری اکثرا نوشته یکی ازگرایش های کامپیوتر. حالا هرچی میخواهد باشد. بهتر است بدانید که گرایش ها اسمی هستند در عمل چیزی که باید بلد باشید نصب ویندوز و پرینتر و تنظیم شبکه و.... است.

این ترتیب که درنظر داشتم درست است بنظرتان؟ ادامه تحصیل در رشته های کامپیوتری و IT، از مقطع کاردانی، نرم افزار سپس به کارشناسی و دوره ارشد، آی تی و دکترا نیز هوش مصنوعی

بله، برای نیروی هلپ دسک help desk شدن و کارشناس پشتیبانی همین ترتیب برای شروع دنیای شبکه و آی تی کفایت می کند. اگر میخواید تا مقطع دکترا بخوانید بهتره یک رشته بخونی یعنی روند تحصیلی شما از یک رشته به رشته دیگه بری از نظر من اشتباهه چون اگه یه وقت بخوای انشالله عضو هیات علمی بشی نباید تحصیلاتت شاخه به شاخه داشته باشید. مقایسه به اون شکل که شما فکر می‌کنید نیست بحثی برای انتخاب مسیره در ضمن منظور من از کارهای سخت افزاری کار بامدار های الکترونیکی یا امثال اینها نیست منظورم از کار سخت افزاری شبکه یعنی از آرجی زدن و پسیو شبکه و دوربین و دیتا سنتر و...کار روی دکل های چند صد متری وایرلس بیسیم و....

انتخاب مسیر یا انخاب رشته تحصیلی، کدام مهمتر است؟

انتخاب مسیر درست خیلی مهمتر از داشتن سطح هوش بالاست، دوستی داشتم در دبیرسانت مخش ریاضی فیزیک نمی‌ کشید، رفت رشته انسانی، الان عضو هیات علمی دانشگاه شده است، دوستی داشتم با هوش متوسط  و رفت رشته پزشکی و الان پول پارو میکنه و دوستی داشتم که نابغه ریاضی فیزیک بود رتبه بیست و چهار کشور شد، در کنکور ارشد هم رتبه دو کشور بود، الان مکاترونیک خونده و مخ واقعی هست ولی بیکار است.

مقاله آموزشی دیگری نیز به قلم یکی از کارشناسان باتجربه و متخصص در حوزه آی تی ایران نوشته شده است با عنوان "راهنمایی درباره انتخاب رشته آی تی و وضعیت شغلی استخدام بازار کار " که برای آشنایی بیشتر شما علاقه مندان به حوزه فناوری اطلاعات پیشنهاد می گردد این مقاله آموزشی را نیز مطالعه بفرمایید.

برای مشاهده سایر مقالات آموزشی انتخاب رشته آی تی و اطلاع رسانی درباره گرایشهای مختلف رشته مهندسی فناوری الطاعات و نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر و شبکه و وضعیت بازار کار IT در ایران و همچنین مطالب تخصصی آموزش شبکه IT و کامپیوتر و جزوات آموزشی آی تی می توانید به کانال مهندسی شبکه پال نت مراجعه نمایید.

تماس با شرکت

 تهران، مطهری، میرعماد، کوچه دهم، پلاک 14 واحد 2 
تلفن تماس: 88173317 021
ارتباط زنده اینترنتی 24 ساعته از طریق تلگرام با کارشناسان پشتیبانی مهندسی شبکه پال نت کانال تلگرام PalnetGroup@
پشتیبانی شبکه و ارتباط برخط و آنلاین از طریق واتس اپ WhatsApp با شماره موبایل ارتباط با واتس اپ
WhatsApp
گفتگوی آنلاین از طریق واتس اپ با کارشناسان گروه برای ارسال  پیشنهادات و  مستندات و حتی ارتباط در مواقع ضروری

JoomShaper