معرفی راهکارهای مناسب برای تشکیل تیم و دپارتمان علم داده Data Science در سازمان با استفاده از متدهای تحلیل دیتا و مهندسین و دانشمندان داده و متخصصین کسب و کار
نیازهای تشکیل دپارتمان Data Science در سازمان چیست؟
جهت تشکیل تیم و دپارتمان Data و بهره گیری از متدهای تحلیل داده نیاز به یک تیم منسجم و کارآمد در سازمان ها و شرکت ها خواهیم بود. به صورت کلی در این دپارتمان نیازمند حضور سه جایگاه دانشمندان علم داده، مهندسین داده و متخصصین کسب و کار با وظایف ذیل میباشیم.
معرفی وظایف مهندسین داده در تیم علم دیتا
وظیفه اصلی مهندسین داده ساخت زیرساخت های مقیاس پذیر و انتقال و ذخیرهسازی داده های عملیاتی در پایگاه داده های سازمان هست. تجربه در پایگاه داده های رابطهای و غیررابطه ای(NoSQL)، پیادهسازی انبار داده، زیرساخت های کلان داده همانند آپاچی هدوپ و... جز مهارتهای اصلی این تیم می باشد.
دانشمندان داده در یک دپارتمان دیتا ساینس چه نقشی دارند؟
تمرکز تیم علم داده بر روی موضوعات تحلیلی و ساخت مدل های مبتنی بر یادگیری ماشین در جهت پاسخگویی به نیازمندی های توصیفی و پیش بینانه است.
دانش تخصصی در فیلدهای آمار، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، زبانهای برنامه نویسی پایتون و R و... از مهارت های کلیدی مورد نیاز تیم دانشمندان داده خواهد بود.
بررسی نقش متخصصین کسب و کار در دپارتمان علم داده
تمرکز تیم متخصص حوزه کسب و کار بر ایجاد ارزش برای سازمان با تعامل با گزارشات و نتایج های تحلیلی توسعه داده شده می باشد. دانش و مهارت های تخصصی در حوزه های کسب و کار، هوش تجاری، حکمرانی داده، داستان سرایی (Storytelling) و ... از پیش نیازهای تیم متخصصین کسبوکار است.
شیوه مدیریت تیم علم داده در سازمان
مدیریت این دپارتمان در قالب های مدیریت متمرکز و غیرمتمرکز انتخاب می گردد.. در مدیریت متمرکز مدیریت این دپارتمان در اختیار CDO یا تحلیل گر ارشد داده قرار داده خواهد شد. این فرد به وظایف، مهارت ها و دانش های این سه حوزه آشنا می باشد. در مدیریت غیرمتمرکز نیز تیم های تحلیل داده محلی در دپارتمان های مختلف سازمان به صورت موازی ایجاد خواهد گردید.
قابل ذکر است که بنا به ساختار سازمانی شرکت، میزان دانش و تخصص فعلی کارکنان، نیازمندی های عملیاتی و. .. نوع ساختار بهینه (متمرکز یا غیرمتمرکز) می بایست انتخاب گردد.
برترین فناوری ها از نظر جذب سرمایه در 5 سال آینده!
کلان داده و علم داده (Big Data & Data Science)
آنالیز کسب و کار (Business Analytics)
کسب و کار ابری (Cloud Business)
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
مدیریت تجربه مشتری (Customer Experience Management)
تجارت الکترونیک (Ecommerce)
بهرهگیری از مدل های کسب و کار مبتنی بر تکنولوژی های فوق سبب ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان یا شرکت شما خواهد گردید.
نویسنده:
مهندس محمدرضا محتاط