بهینه سازی زیرساخت شبکه و IT

عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری

ارائه طرح جامع بهینه سازی زیرساخت IT و سیستم های شبکه کامپیوتری

ادامه مطلب

ایمیل سرور اختصاصی

پست الکترونیک درون سازمانی

ارائه میل سرور به همراه راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت

ادامه مطلب

سامانه دورکاری

نرم افزار دورکاری و مجازی سازی برنامه

دسترسی راه دور به برنامه ها از طریق راهکار نرم افزاری دورکاری

ادامه مطلب

خدمات میزبانی سرویس

میزبانی سرویس و ارائه سرور مجازی و اختصاصی در ایران

اجاره سرور و فضای رک (کولوکیشن) در دیتاسنتر گروه و مشاوره راه اندازی هاستینگ اختصاصی

ادامه مطلب

فایروال شبکه

تامین امنیت زیرساخت شبکه

ارائه کامل ترین و امن ترین فایروال تحت شبکه دنیا با لایسنس رایگان مادام العمر

ادامه مطلب

مشاوره فناوری اطلاعات

خدمات مشاوره تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و انفورماتیک IT، تهیه طرح ارزیابی وضعیت فعلی شبکه و سرویس ارائه راهکار شبکه و مستند از وضعیت مطلوب

راهکارهای تخصصی شبکه

راهکارهای تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، بهینه سازی و ارتقاء زیرساخت شبکه، نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری و ارائه خدمات جامع

پشتیبانی و نگهداری شبکه

ارائه خدمات پشتیبانی شبکه، نگهداری زیرساخت و سرورهای کامپیوتری، ارتقاء سرویس ها و سخت افزارهای شبکه، بررسی رفع مشکلات کندی سرعت شبکه

آموزش مهندسی شبکه

در موسسه آموزش های تخصصی گروه با فراهم کردن فضای مجهز و امکانات مناسب، خدمات آموزش مهندسی شبکه کامپیوتر مطلوبی را ارائه می‌کنیم

امروزه اهمیت استفاده از مجازی سازی در شبکه های کامپیوتری به منظور کنترل و مدیریت بهتر سخت افزار سرور بر تمام مدیران IT و Network  محرز شده است. CPU، RAM و STORAGE از جمله مهمترین ترین امکاناتی هستند که مدیریت آنها برای هر سازمان و ارگانی بسیار حائز اهمیت است. همانطور که گفته شد امروزه رشد علم مجازی سازی یا Virtualization از یک سو و از سوی دیگر نیاز مدیران IT به کنترل و مدیریت بهتر سخت افزار، موجب گشته تا توجه متخصصان شبکه و Network بیش از پیش به این مقوله معطوف شود. در این میان آشنایی با اجزای مختلف این سرویس برای استفاده بهتر از آن، می تواند کمک شایانی به مدیران شبکه های کامپیوتری کند. ما نیز در این مقاله قصد داریم با یکی از بخش های مجازی سازی که در پیاده سازی آن بسیار مهم بوده و شاید به نوعی نقش اصلی را ایفا میکند، آشنا شویم.

دیسک مجازی Virtual Disk، انتخابی مهم و موثر در طراحی Virtual Machine

یکی از مهمترین اجزای سخت افزاری که در طراحی یک ماشین مجازی در VMware ESXI بسیار مهم است در نظر گرفتن Storage و تخصیص فضایی مناسب و کافی از دیسک به آن ماشین است. هنگام ساخت و ایجاد Virtual Machine شما باید نوعی از دیسک مجازی را انتخاب کنید. در این بخش با انواع دیسک مجازی در VMware ESXI بیشتر آشنا می شویم:

مجازی سازی و Virtualization دسترسی بی واسطه به سخت افزار

Thick Provision:  در این نوع از دیسک مجازی شما می توانید فضایی را به ماشین خود اختصاص دهید با این قابلیت که فضای در نظر گرفته شده تماما در اختیار ماشین شما قرار خواهد گرفت به طوری که تحت هیچ شرایطی ماشین های دیگر امکان استفاده از این فضا را نخواهند داشت. این نوع از دیسک مجازی دارای Quality بسیار بالا بوده و معمولا برای پیاده سازی سرورهای Data base-base مورد استفاده قرار می گیرد. این دیسک مجازی به دو نوع زیر تقسیم می شود:

Thick Provision Lazy Zeroed: در این نوع از دیسک Thick که آن را Flat نیز می نامند، هنگام ایجاد دیسک جدید اطلاعات پیشین به طور کامل حذف نشده و به نوعی در وضعیت Read only قرار می گیرد. این حالت مواقعی به عنوان مزیت و در برخی موارد به عنوان ایراد محسوب میگردد. حذف نشدن کامل اطلاعات که البته تنها تا نوشته نشدن دیتای جدید ادامه دارد، امکان ریکاوری اطلاعات قبلی را فراهم می کند که موجب security بالای آن می شود. از طرفی با توجه به اینکه اطلاعات به صورت کامل حذف نمی شوند سرعت ایجاد نیز بسیار بالاست و از سوی دیگر همین امر موجب می شود نوشتن data مستلزم آن باشد که ابتدا اطلاعات از سکتور حذف و سپس اطلاعات جدید ثبت شود که این خود سرعت آن را کاهش می دهد.

Thick Provision Eager Zeroed:  در این حالت تمامی اطلاعات در سکتور از 1 تبدیل به 0 شده و دیگر امکان بازیابی آن ها وجود نخواهد داشت. با توجه به حذف تمامی Data از سکتور، زمان ایجاد در این وضعیت بیشتر خواهد بود اما ثبت اطلاعات در آن با سرعت بسیار بالا انجام خواهد شد.

Thin Provision: نوع دیگر دیسک های مجازی Thin است. در این نوع صرفا فضای مورد نیاز شما جهت ثبت اطلاعات به دیسک اختصاص داده میشود و مابقی آن به صورت Reserve در آمده و در صورت نیاز به ماشین های دیگر ارائه می گردد. به طور مثال شما ماشین مجازی را ایجاد نموده و 200 گیگابایت به آن اختصاص می دهید. هنگام نصب ویندوز و نرم افزار های مورد نیاز 90 گیگابایت آن مصرف و مابقی آن آزاد باقی می ماند. با توجه به نوع دیسک که Thine انتخاب شده است مازاد این فضا به صورت Reserve قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز در جای دیگر مصرف خواهد شد. در این نوع دیسک نیز مانند Thick Lazy، اطلاعات به صورت کامل حذف نشده و زمانی که دیتای جدید وارد می شود اطلاعات پیشین حذف خواهد شد . بنابراین سرعت ایجاد دیسک از نوع Thin بالا و Quality آن هنگام درج اطلاعات پایین خواهد بود.

حال شما می توانید با تجوه به نیاز و تشخیص وضعیت کنونی تجهیزات خود، یکی از انواع فوق را در مجازی سازی سرورهای سازمان انتخاب کنید. البته که نباید نگران اشتباه در این زمینه باشید. با وجود قابلیت Storage VMotion شما قادر خواهید بود انواع دیسک مجازی را به یکدیگر تبدیل کنید. این قابلیت در مقاله های بعدی بیشتر بررسی خواهد شد.

پیاده سازی بسترهای مجازی نیازمند دانش، تجربه کافی و حضور تیم متخصص و مجرب در این زمینه بوده تا نتیجه مطلوبی را برای مدیران به همراه داشته باشد. گروه مهندسی شبکه پال نت، پیشرو در مشاوره، اجرا و پیاده سازی سرویس های Enterprise و مجازی سازی شبکه های کامپیوتری شما را در اجرای هر چه بهتر این قابلیت قدرتمند همراهی خواهد کرد.

تماس با شرکت

 تهران، مطهری، میرعماد، کوچه دهم، پلاک 14 واحد 2 
تلفن تماس: 88173317 021
ارتباط زنده اینترنتی 24 ساعته از طریق تلگرام با کارشناسان پشتیبانی مهندسی شبکه پال نت کانال تلگرام PalnetGroup@
پشتیبانی شبکه و ارتباط برخط و آنلاین از طریق واتس اپ WhatsApp با شماره موبایل ارتباط با واتس اپ
WhatsApp
گفتگوی آنلاین از طریق واتس اپ با کارشناسان گروه برای ارسال  پیشنهادات و  مستندات و حتی ارتباط در مواقع ضروری

JoomShaper