این روزها همه جا حرف از بحران است و مدیریت بحران. به نظر می رسد با توجه به درجه اهمیت این موضوع نیاز است کمی به تحلیل و بررسی وضعیت آن در کشور و میزان اهمیت داده ها و در واقع مقوله داده محوری در آن بپردازیم. میزان ارتباط مواردی چون پیش بینی بحران، مدیریت بحران و اقدامات پس از بحران، با دنیای اطلاعات و داده ها موجب می گردد این مقوله با نگاهی تخصصی مورد بازنگری قرار گیرد.
آیا در ایران مدیریت بحران داده محور است؟
هر بار که اتفاقاتی چون سیل یا زلزله گریبانگیر بخشی از کشور می گردد سیل عظیم انتقادات به سازمان مدیریت بحران آغاز می شود. برخی افراد نقدهایی را مبتنی بر وضعیت فعلی این سازمان و عدم کفایت و مدیریت صحیح شرایط بر آن وارد می دانند و برخی دیگر عملکرد این ستاد را کاملا صحیح تلقی می کنند. بررسی علل حملات منتقدانه به این سازمان با نگاهی به لایه های آن چندان کار سختی به نظر نمی رسد.
در دنیایی که داده ها و اطلاعات حرف اول را می زند مسلم است که اهمیت آن در تمامی حوزه های علوم نیز غیر قابل انکار است. امروزه در کشورهای توسعه یافته تمامی امور مربوط به مدیریت بحران به صورت کاملا داده محور صورت می گیرد که این امرموجب می گردد موارد چون نمونه های ذیل بسیار دقیق تر اجرا شوند:
- پیش بینی بلایای طبیعی در زمان مناسب
- مدیریت هرچه بهنر منابع موجود جهت توزیع در مناطق دچار شده به بحران
- پیش بینی شرایط زیستی محیطی
- امکان هشداردهی هوشمند به ساکنین در مناطق تحت خطر
- و ...
ایجاد واحد و یا کارگروهی به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات(نه به شکل و شیوه سنتی که در حال حاضر انجام می گردد) و همچنین تحلیل داده و بررسی داده های موجود امری بسیار مهم در سازمان مدیریت بحران است. صد البته که این موضوع در حال حاضر نیز در این سازمان پیاده سازی شده و اجرا می گردد اما انطباق آن با علوم روز دنیا و همچنین پرش از مدیریت مکان محور به داده محور در این سازمان، می تواند کمک شایانی به پیش بینی و مدیریت هرچه بهتر شرایط بحرانی در کشور کرده و هنگام بروز بلایای طبیعی وضعیت مطلوب تری را در پیش بینی، مدیریت و اقدامات پس از آن حاصل گردد.