آمریکا چگونه کشتی های باربری صادراتی و سوپر تانکرها را که از بنادر ایران بارگیری می کنند را ردیابی می کند؟ تکنولوژی های نوین شبکه ردیابی دریایی کشتی ها چیست؟ امواج VHF و ماهواره INMARSAT چگونه موجب می شود که حتی با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار کشتی Automatic Identification System یا AID (به اصطلاح محاوره ایی GPS) نتوان از تیر رس آن خارج شد؟
معرفی تکنولوژی های نوین شبکه ردیابی کشتی ها
پرپل ترک Purple TRAC تکنولوژی نوین ردیابی کشتی ها با ضریب خطای صفر است که 10 سفر قبلی کشتی ها را نیز ردیابی کرده و گزارش می نماید. این سیستم تلفیقی از امواج VHF و ماهواره INMARSAT است که قادر است کلیه اطلاعات کشتی شامل: کشور و شرکت تحت مالکیت، کشور و شرکت اجاره کننده، کشور و شرکت بهره بردار، پرچم، ملیت فرمانده، ملیت افسر ارشد کشتی و غیره را گزارش دهد.
با این سیستم دیگر با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار کشتی Automatic Identification System یا AID (به اصطلاح محاوره ایی GPS) نمی توان از تیر رس آن خارج شد. این تکنولوژی نوین شبکه ردیابی دریایی کشتی ها، برای اولین بار در سال 2018 در شبه جزیره کره با موفقیت اجرا و بهره برداری گردید و متاسفانه هم اکنون در اختیار آمریکا و متحدان جهت رصد کشتی های صادراتی ایران در آبهای ایران و آزاد بهره برداری می شود.
تکنولوژی شبکه ردیابی کشتی ها چگونه کار می کند؟
این سیستم برخی از اطلاعات را از خود منابع ایرانی دریافت کرده و گزارش می نماید از جمله جدول کشتی های صادراتی از بنادر ایران Line Up که اسم کشتی، تاریخ بارگیری و نوع محموله های صادراتی بصورت روزانه از طرف شرکت های کشتیرانی گزارش می گردد. لازم است از هم اکنون و یک ماه مانده به تاریخ شروع دور جدید تحریم های فلزات ایران توسط آمریکا که از تاریخ 8 آگوست 2019 (17 مرداد سال جاری) اجرایی می گردد، از گزارش جزییات کشتی های صادراتی سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، HBI، شمش فولاد، کلیه محصولات فولادی، کنسانتره و کاتد مس، شمش آلومینیوم و محصولات فلزی مرتبط توسط سازمان های دولتی و خصوصی قویا خودداری گردد.
نوسینده: کیوان طهرانی