امروزه روابط برون سپاري در حوزه خدمات شبکه در شرکت ها يک ضرورت استراتژيک محسوب مي گردد که در سال های اخیر به آن توجه ویژه ای شده است تا سازمان ها بتوانند کلیه خدمات شبکه ، نگهداری و ارتقا شبکه خود را به شرکت های معتبر و متخصص در زمینه برون سپاری خدمات شبکه واگذار کنند و تمرکزشان را بر کسب و کار اصلی خود بسپارند. بسیاری از سازمانها در حوزه خدمات شبکه و پشتیبانی به منظور کاهش هزینه ها و ریسک فناوری ، از منابع برون سازمانی در راستای خدمت به اهداف سازمان خود استفاده کرده اند.
برون سپاری یا outsourcing، به معنای واگذاری بخشی از فعالیت های داخلی یک سازمان طی یک قرارداد مشخص به شرکت یا سازمان دیگر می باشد . شرکتهای که خدمات پشتیبانی را به عنوان یک شرکت بیرونی انجام می دهند باید دارای نیروهای متخصص ، متعهد و با دانش و تجربه کافی به منظور توانایی رفع مشکلات سازمان های طرف قرارداد در مواقع اضطراری باشند.
مزایای برون سپاری خدمات شبکه برای ارتقا و بهبود شبکه سازمان ها
- کاهش هزینههای سازمان با حذف استخدام نیروها و مسائل جانبی نیروی انسانی به صورت مستقیم توسط سازمان و تنها پرداخت یک هزینه برای پشتیبانی و نگهداری شبکه
- کاهش ریسک بهره برداری از شبکه سازمان به وسیله عقد قرارداد با شرکت بیرونی
- نظارت مستمر و پی در پی کارشناسان شبکه به منظور به حداقل رساندن هزینه های تعمیر و خرابی تجهیزات
همچنین با برون سپاری ، سازمان ها می توانند بدون هیچگونه نگرانی و با آرامش خاطر بر روی هدف اصلی خود تمرکز کرده و با بهرهگیری از تجارب و تخصص و دانش تیم برون سپار مشکلات درون سازمانی خود از نقطه نظر زیر ساخت شبکه و امثالهم به شرکت بیرونی بسپارند.
مشکلات و معایب برون سپاری
- برون سپاری به شرکت های که به دلیل نداشتن المان های همچون نیروهای با تجربه و کارآمد هزینه های سازمان را افزایش می دهند.
- عدم توانایی در کنترل کردن مشکلات به دلیل ضعف نیروی پشتیبانی نه تنها هیچ یک از منافع مورد انتظار حاصل نمی شود بلکه آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری به منافع سازمان وارد می شود.
- خطر امنیتی از نقطه نظر افشای اطلاعات سازمان ها به بیرون توسط نیروهای سازمان بیرونی
برون سپاری های فناوری اطلاعات
- برون سپاری غیر حضوری
در این نوع از خدمات ، شبکه کارفرما به صورت غیر حضوری و از راه دور کنترل و در صورت بروز مشکل کارشناسان واحد فنی به سازمان اعزام و مشکل را مرتفع می کنند.
- برون سپاری دوره ای و منظم
در این حالت به صورت هفتگی و ماهانه کارشناسان به سازمان واگذار کننده خدمات به جهت رفع مشکلات احتمالی و بازدید فنی اعزام می شوند.
- برون سپاری حضوری و مستمر
در این حالت سازمان بیرونی موظف به اعزام نیروی مقیم در سازمان واگذار کننده خدمات به منظور رفع مشکلات احتمالی می باشد
در آخر اینکه همه موارد فوق فقط و فقط منوط به نیروهای متخصص نیست و نیاز به تجهیزات شبکه که هم کارآمد و هم به روز باشند نیز دارد. یک سازمان برای داشتن خروجی مناسب و با کیفیت نیاز توام به داشتن شرکت بیرونی با تجربه و کارآمد و تجهیزات به روز و با کیفیت را دارد.