به صورت خلاصه، ویپ یا همان VoIP برای برقراری ارتباط دیجیتالی از طریق اینترنت است. با توسعه اینترنت و با به وجود آمدن پروتکل های مختلف و برای بهینه سازی و ارتقا زیر ساخت شبکه راهکارهای پیاده سازی این تکنولوژی باعث شده بسیاری از شرکت های پشتیبانی متوجه شوند که می توان از VoIP و با پیاده سازی آن در بستر شبکه و با انجام کارهای زیر ساختی در همین بستر خواهیم توانست که برای ارسال سیگنال های صوتی به صورت رایگان این کار را به راحتی در شبکه پیاده سازی و عملی کنیم و انجام دهیم. به جای استفاده و متکی بودن به خطوط تلفن ثابت از این فناوری و یا همان ویپ استفاده کنیم.
تحلیل نحوه عملکرد VoIP در بستر شبکه ها:
نحوه پیاده سازی و راهکارهای پیاده سازی VoIP و عملکرد ویپ در شبکه را می توان به این صورت بیان کرد که، در فناوری ویپ مکالمات بر روی شبکه، دیتا ارسال می شود. برای انجام این کار، در یک سیستم VoIP ابتدا صدا به صورت دیجیتالی در می آید، سپس فشرده می شود و در نهایت به صورت بسته های دیتا در می آیند. این بسته ها باید بدون تأخیر زیاد به سمت دیگر شبکه به دست گیرنده برسند، در گیرنده مکالمات بسته بندی شده دوباره به صورت آنالوگ در می آید و پخش می شوند.
ویژگی های VoIP برای استفاده در پشتیبانی شبکه به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود :
امکان راه اندازی صف انتظار زمانی که تعداد خط ها و تماس های ورودی شما از تعداد اپراتورهای پاسخگو بیشتر است
سیستم پاسخگوی خودکار IVR یا همان منشی دیجیتال
قابلیت پخش پیام های مختلف برای زمان های خاص
قابلیت ضبط مکالمات
مزایای سیستم های تلفنی VoIP و پیاده سازی آن در بستر شبکه:
مدیریت سیستم VoIP عموما به صورت Web_Base و از طریق رابط ساده گرافیکی در شبکه انجام می شود
با استفاده از سیستم VoIP هر کاربر می تواند به سادگی شماره داخلی خود را به محل کار جدید خود در داخل شرکت منتقل کند
در VoIP تمام تنظیمات و تغییرات بدون نیاز به حضور فیزیکی کارشناس و از راه دور قابل انجام است
افزایش ظرفیت در تعداد داخلی ها و یا در خطوط شهری به راحتی و بدون محدودیت امکان پذیر است
در سیستم های تلفنی تحت شبکه نیاز به سیم کشی مجزا نمی باشد و می توانید از همان بستر شبکه کامپیوتری استفاده نمایید
چالش های امنیتی VoIP:
با توجه به این که فن آوری VoIP در ارتباط با اتصال اینترنت است و از آن استفاده می نماید ، مشکلات و مسائل امنیتی در ارتباط با کامپیوتر متصل شده به اینترنت می تواند سرویس فوق را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مهاجمان ممکن است قادر به انجام فعالیت هائی نظیر قطع مکالمه تلفنی، استراق سمع، برنامه ریزی و هدایت حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی با بررسی Caller ID و در نهایت از کار انداختن سرویس فوق باشند.