چند وقتیست که کاربران فضای مجازی خبر از بروز اختلالات متعدد در یکی از پر استفاده ترین اپلیکیشن های این حوزه در ایران یعنی برنامه واتساپ را می دهند. نگرانی به وجود آمده از فیلترینگ، حالا به واتساپ هم رسیده است؛ در این روزها برخی اشخاص از اختلال مقطعی در نسخه وب این پیام رسان را اعلام می کنند اما مسولان می گویند مشکلات پیش آمده مربوط به خود واتساپ است و این مشکلات مرتبط با سرور های خود پیام رسان Whatsapp می باشد.
مشکلاتی که کاربران Whatsapp برای ورود به نسخه Web، با آن مواجه اند
در چند وقت اخیر، مشکلات کاربران در نسخه تحت وب و دسکتاپ این پیام رسان (Whatsapp) بیشتر نمایان شده و واتساپ در برخی نقاط از دسترس خارج شده و گاها کاربران قادر به استفاده از نسخه های Web و Desktop هستند. در حالی که برخی از افراد توانسته اند با نصب و با بکار گیری فیلتر شکن به این نسخه ها دسترسی پیدا کنند، از همین رو موضوع مشکلات این پیام رسان که در سال های گذشته نیز خبر ساز شده بود ادعای احتمال فیلتر کردن نسخه Web واتساپ را پر رنگ تر کرده است.
خطایی که کاربران Whatsapp برای لاگین به نسخه وب، با آن روبرو میشوند
نسخه موبایل پیام رسان واتساپ
لازم به ذکر است که این مشکلات در اکثر گزارش ها از سوی کاربران بیشتر مربوط به نسخه تحت وب این App بوده و این اشخاص و کاربرین به راحتی و تا به این لحظه توانسته اند از نسخه تحت موبایل آن بدون هیچ گونه اختلالی استفاده کنند.
اما اخبار رسیده از برخی مسئولین مرتبط، بحث فیلترینگ را قویا رد و این خبر را تکذیب کرده اند. به طور مثال وزیر جوان ارتباطات و فناوری جناب آقای محمد جواد آذری جهرمی، در پی واکنش به اخبار منتشر شده در ماه های اخیر در مورد اختلالات مطرح شده در توییتر خود این مشکل نسخه وب و دسکتاپ Whatsapp را به سرور های این اپلیکیشن ربط داده اند و تاکید کرده اند که موارد پیش آمده هیچ گونه ارتباطی با شبکه کشور عزیزمان ندارد. آقای حمید احمدیان مدیر بخش دفتر نو آوری وزارت فناوری و ارتباطات نیز بیان کرده اند که اختلالات به وجود آمده ریشه در نقوص فنی سرور است و این خطاها صرفا مرتبط با ایران نیست.